درباره ما

شرکت مخزن سازی هواسازان نوین با افتخار خدمات خود را برای شما عزیزان عرضه داشته ودر این راستا تقاضای همکاری دارد

تماس با ما

مطالب

مخزن باد چیست؟

آشنایی با مخزن باد 

همانطور که میدانید، کمپرسور ها ابزاری هستند که برای تامین هوای فشرده مورد استفاده قرار می‌گیرند.  مخزن باد از اجزای اصلی کمپرسور به شمار می‌رود.  مخزن‌های باد، به دلیل اینکه دارای سطح تماس گسترده با هوای محیط هستند، موجب خنک شدن هوایی که در آنها فشرده شده است می گردند و سپس بخشی از رطوبت موجود در هوا را، به شکل قطره های مایع خارج می‌نمایند. این نمونه مخازن، در حجمهای مختلف وجود دارند. یکی از موارد اصلی که در مورد حجم این نوع مخزن‌ها وجود دارد، میزان هوای فشرده درون مخزن می باشد. اگر کمپرسور دارای مخزن مورد نیاز با میزان کار نباشد، قطعاً فشار دائمی به قسمت موتور وارد می‌شود و در نتیجه مصرف انرژی آن بالاتر رفته و پس از مدتی استفاده خراب میشود. بنابراین اگر مخزن باد با میزان کار آن تطابق نداشته باشد، موجب بالاتر رفتن استهلاک موتور می‌گردد. پس بهتر است که به هنگام خرید مخزن های باد، بر اساس میزان کاربرد حجم آنها انتخاب شود.

 

اجزای مخزن باد

لوله فلزی یا پلاستیکی انتقال هوا: از مهم ‌ترین اجزای مخزن باد، باید به لوله فلزی یا پلاستیکی که برای انتقال هوای فشرده در این دستگاه تعبیه شده است، اشاره کرد. لوله و اتصالات، از پرمصرف‌ترین ساختار این محصولات به شمار می‌روند که از طرفی هم موجب کاهش افت فشار می‌گردند و هم این که، از نشتی انتقال هوای فشرده جلوگیری می‌کنند.

فیلترهای رطوبت: یکی دیگر از تجهیزات موجود در مخزن باد،  فیلتر رطوبت است. هوای فرستاده شده از مخزن، همیشه دارای میزان رطوبت بالایی است. این رطوبت گاهی اوقات، عامل خرابی ابزارهای بادی می گردد. بنابراین وجود این فیلتر، بسیار حائز اهمیت میباشد و مانع از خراب شدن مخزن می‌گردد.

فشارشکن: فشارشکن هم از دیگر اجزای داخلی مخزن باد است. معمولاً هوای فشرده شده درون مخزن‌های باد قبل از ورود به ابزار بادی، باید دارای میزان فشار مشخصی باشند. بنابراین تنظیم اندازه این فشار، بر عهده فشارشکن است.  مخزن های بادی معمولاً با فشار هوای ۹۰ پاسکال کارایی بیشتری دارند. 

 

سوپاپ اطمینان: سوپاپ اطمینان در مخزن باد، در صورت اینکه فشار داخل مخزن افزایش پیدا نماید، کارایی دارد. با باز کردن سوپاپ اطمینان و خارج کردن فشار اضافی از دریچه، می توان از انفجار مخزن جلوگیری کرد. 

اتودرین مخزن: اتودرین یک نوع شیر برقی اتوماتیک است که خارج از مخزن باد قرار گرفته است. به دلیل اینکه هوای فشرده توسط کمپرسور گاهی اوقات دارای مقدار کمی از قطره های آب می باشد؛ این میزان آب، گاهی اوقات در مخزن کمپرسور ذخیره می‌شود. این قطرات آب به مرور زمان باعث زنگ زدگی می گردند. برای پیشگیری از زنگ زدگی کمپرسور، از شیر اتودرین استفاده میشود.

مانومتر مخزن باد: مانومتر از اجزای مهم در مخزن های باد است، که برای اندازه گیری فشار داخلی کمپرسور استفاده می شود. درست کار کردن این قسمت، حتماً باید مداوم کنترل شود.

 

                                                    بهترین مخزن هوا استاندارد

 

نکات مهم در مورد مخزن های باد 

مخزن های باد، هوای فشرده  برای کمپرسور را تامین می کنند. این مخزن ها گاهی اوقات برخی از رطوبت هوا را به شکل قطرات مایع خارج می نمایند. باید بدانید که نوسانات و فشار را که در شبکه‌های هوا وجود دارد، پایین آورده و جریان هوا را آرام و ثابت نگه می دارند.  این مخازن، در ضخامت و فشارهای مختلف تولید می گردند. مخازن باد برای هر سیستم هوای فشرده، از مهم ترین و ضروری ترین تجهیزات می باشند. دلیل مهم بودن مخزن باد این است که هم نوسانات فشاری را کمتر می‌کند و هم اینکه به موتورها فشار کمتری وارد می نماید.

انواع مخزن باد مزایای بسیاری دارند. از مزیت‌های مخزن های باد، باید به استفاده از هوای فشرده بدون نیاز به استفاده از کمپرسورهای بزرگتر اشاره نمود. در زمانهای اوج مصرف، می توان هوای فشرده را توسط مخزن باد وارد مدار گرداند. مخزن، تعداد دفعات خاموش نشدن کمپرسور را کاهش داده و به مراتب آسیب کمتری به موتور میرساند. از دیگر مزیت های این دستگاه، خنک نمودن هوای فشرده و همچنین جداسازی کردن رطوبت هوای تولید شده از روغن می باشد. مخزن باد می تواند تعداد نوسانات بار کمپرسور در طول یک دوره استفاده را، کاهش دهد و عمر دستگاه ها را بیشتر نماید.

 

رعایت نمودن اصول اساسی در نگهداری مخزن باد

برای اینکه مخزن باد به درستی عمل نماید، حتماً باید عملکرد سوپاپ اطمینان و مانومتر را آزمایش کرد. آزمایش درست کار کردن عملکرد سوپاپ اطمینان، باعث می‌شود تا از انفجار ناگهانی مخزن جلوگیری شود. همچنین برای مخزن باد حتماً باید، از رطوبت گیر و تله آبگیر استفاده گردد. برای اینکه مدت ماندگاری مخزن افزایش پیدا کند، باید به بدنه آنها ضد زنگ زد و آنها را رنگ آمیزی نمود. این کار موجب پیشگیری از پوسیده شدن مخزن، توسط رطوبت موجود در هوا می گردد. برای نگهداری بیشتر مخزن باد، بهتر است که آن را در محیط مناسب و به دور از تابش نور مستقیم خورشید قرار داد. در  هر سال یک بار، باید مخزن ها توسط کارشناسان بازدید شوند. از دیگر نکات مهم برای نگهداری از مخزن باد، آچار کشی مناسب پس از باز و بسته کردن دریچه منهول است. حتما باید آچارکشی توسط شخص متخصص انجام شود.

 

                                                       ساخت بهترین مخزن های هوا

 

دلایل پر نشدن مخازن باد کدامند؟

تمام افرادی که دارای مخزن باد هستند، گاهی اوقات ممکن است با مشکلاتی فنی و غیرفنی مواجه شوند. مشکلاتی مانند لرزش زیاد مخزن، نشتی هوا کمپرسور، خاموش شدن ناگهانی و یا تولید صدای بلند از مشکلات مخزن باد می باشند. موارد ذکر شده گاهی اوقات نشانه پر نشدن مخزن کمپرسور باد هستند. دلایل پر شدن مخزن های باد متفاوت هستند. اولین دلیل پر نشدن، کاهش توان موتور کمپرسور است. ممکن است قطعات داخلی، توان مصرفی مناسب را نداشته باشند و در نتیجه مستهلک گردند.

 دلیل دیگر در پر نشدن مخزن، گاهی اوقات وجود نشتی بر روی مخزن است. از شایع ترین مشکلاتی که در مخزن ها وجود دارد، باید به وجود نشتی بر روی بدنه آنها اشاره نمود. بنابراین برای اینکه از سوراخ بودن مخزن باد اطمینان پیدا کرد، بهتر است که با آب و کف تمامی قسمت های مخزن باد بررسی شود. یکی دیگر از دلایل پر نشدن مخازن، خراب شدن شیر یکطرفه مخزن آن است. شیر یکطرفه، وظیفه جلوگیری از برگشت هوا را به داخل مخزن دارد. اگر شیر یک طرفه خراب شود، قطعاً نشتی در مخزن به وجود می آید

                                                                      دلایل خرابی مخزن هوا.


  •  
    تاریخ: 1401/02/12
  •  
    نویسنده: گروه تولیدی هواسازان نوین