درباره ما

شرکت مخزن سازی هواسازان نوین با افتخار خدمات خود را برای شما عزیزان عرضه داشته ودر این راستا تقاضای همکاری دارد

تماس با ما

مطالب

انواع مخزن کمپرسور

تعریف مخزن کمپرسور 

مخزن کمپرسور، از مخازن قابل حمل است که به راحتی هوای فشرده را ذخیره نموده و در مواقع مورد نیاز قابل استفاده می نماید. مخزن های کمپرسور، با استفاده از هر نوع کمپرسور هوای فشرده پر می‌شوند و قابلیت حمل دارند. معمولاً از این نوع مخزن ها می‌توان در اتومبیل ها، تریلر ها و دیگر محصولات صنعتی استفاده نمود. از مخزن کمپرسور در کارخانجات و صنایع مهم نیز استفاده می شود. کمپرسور می تواند، به راحتی هوای فشرده بسیار زیادی را درون خود ذخیره نماید. وجود مخزن در کمپرسور، باعث می‌شود تا نوسانات فشار کمتر شوند و به موتور دستگاه آسیب وارد نگردد.

 

انواع کمپرسورهای صنعتی

انواع مخزن کمپرسور که برای مکانیسم فشرده سازی استفاده میشوند، انواع مختلفی دارند. مکانیسم فشرده سازی هوا، در این مخزن ها با یکدیگر متفاوت است. همانطور که مطلع هستید، وظیفه اصلی مخزن کمپرسور فشرده سازی هوا می باشد. در انواع مختلف این محصولات، مکانیزم فشرده سازی با یکدیگر تفاوت دارد. کمپرسورها از نظر مکانیکی به سه دسته تقسیم بندی می گردند.

مخزن کمپرسور باد اسکرال: این نمونه مخزن برای صنایع تحقیقاتی، صنایع دارویی و غذایی مناسب است. این نوع کمپرسور، هیچگونه صدایی از خود تولید نمی‌کند و از کمپرسورهای بدون روغن می باشد. عملکرد این نمونه دستگاه به گونه ای است که از حرکت دورانی دو رزوه نر و ماده که در جهت مخالف یکدیگر کار می کنند، هوای فشرده را تولید میکند. در طراحی این نمونه کمپرسور، قطعات کمتری به کار برده شده است؛ بنابراین می توان گفت که به کمک آن می‌توان فشار سیالاتی را نیز افزایش داد.

 

مخزن کمپرسور باد پیستونی:  مخزن کمپرسور پیستونی جزء رایج ترین مدلهای مخزن می باشد. این نوع محصول، کاربردهای بسیار زیادی دارد. در این مخزن، هوا در سیلندر از طریق حرکت رفت و برگشتی پیستون فشرده می گردد. کمپرسورهای پیستونی، از نمونه های قدیمی کمپرسور هستند که جایگاه ویژه ای در میان این محصولات دارند. مخازن کمپرسور با ابعاد کوچک و متوسط می باشند. این مخزن کمپرسور قیمت پایین داشته و هزینه نگهداری آن کم است. کمپرسور پیستونی، معمولا به فضای کمی نیاز داشته و برای فضاهایی با محدودیت مکان مناسب است.

 

مخزن کمپرسور باد اسکرو: این نمونه مخزن از محبوب ترین نمونه های کمپرسور می باشد. بازدهی بالا و صدای کم این محصول، از ویژگی‌های بارز آن است. همچنین این نمونه کمپرسور نیاز کمتری به نگهداری و تعمیر داشته و در شیفت های طولانی کار قابل استفاده است. از نمونه های پرمتقاضی مخزن کمپرسور در بازار، می‌توان این نمونه محصول را مثال زد.

 

                                                   انواع مخزن کمپرسور

 

مواردی که به هنگام استفاده از مخزن کمپرسور باید رعایت شود

به هنگام استفاده از مخزن کمپرسور نکاتی وجود دارد که اگر این نکات به درستی رعایت شود، قطعاً میزان ماندگاری این مخزن بیشتر خواهد شد. یکی از مهم‌ترین موارد این است که از نگهداری مخزن کمپرسور در فضای بیرون، در زیر برف و باران و آفتاب شدید جداً خودداری شود. همچنین قبل از شروع کار این مخزن، عملکرد صحیح سوپاپ اطمینان و مانومتر باید یکبار تست شود. از مخزن کمپرسور در فشار کاری با حد مجاز استفاده شود. استفاده از آن در فشار غیر مجاز، باعث ایجاد خطرات احتمالی خواهد شد و در موارد نادر به انفجار مخزن منجر می‌گردد.

 از دیگر توصیه های مهم برای نگهداری مخزن کمپرسور این است که سالی یک بار، داخل و بیرون مخزن به صورت کامل با استفاده از رنگهای اپوکسی رنگ آمیزی شود. برای اینکه مخازن کمپرسور دچار آسیب نشوند پس از باز و بسته کردن دریچه منهول، حتماً باید از سفت شدن پیچها اطمینان حاصل گردد. اگر در مخزن های کمپرسور از رطوبت گیر یا واتر ترپ استفاده شود، قطعاً عمر دستگاه بیشتر خواهد شد. همچنین برای تخلیه آب درون مخزن، باید از شیر اتوماتیک تخلیه برقی استفاده شود. هر سال یکبار، باید تستهای لازم جوشکاری مخزن مورد بررسی قرار بگیرد. این کار باید توسط کارشناسان تست مخزن انجام شود.

 

اجزای تشکیل دهنده کمپرسور ها

در مخزن کمپرسور و همچنین کمپرسورهای صنعتی، قطعات مختلفی در کنار یکدیگر کار می‌کنند. از جمله قطعات و اجزای تشکیل دهنده این کمپرسورها باید به الکتروموتور اشاره نمود. الکتروموتور، تامین انرژی اولیه را برای دستگاه کمپرسور انجام می‌دهند. مخزن هوای فشرده هم، از دیگر قطعات در کمپرسور ها می باشد که دارای فشار کاری متفاوت است. شیر سوپاپ اطمینان در کمپرسور نیز، یکی از دستگاه‌های کنترل فشار داخلی مرکزی محسوب می‌شود.

شیر یک طرفه در کمپرسور، وظیفه انتقال هوا کمپرسور با مخزن را انجام می‌دهد. شیر برداشت فلکه کمپرسور، متصل به مخزن کمپرسور است. این قطعه برای استفاده از هوای فشرده به کار گرفته می‌شود. با اتصال شیلنگ مخصوص به این قطعه، می‌توان هوا را به داخل دستگاه های مختلف فرستاد. این نمونه دستگاه ها، شامل گیج فشار کمپرسور نیز می باشند که سطح فشار داخلی را بر حسب بار نشان می‌دهند. بر روی مخزن کمپرسور کلید قطع کن وجود دارد. این کلید بر روی مخزن نصب می شود و برق موتور را قطع و وصل می کند.

 

                                                   اجزای انواع مخزن های کمپرسور

 

راهنمای استفاده از مخزن کمپرسور

برای استفاده از مخزن کمپرسور، حتماً باید در مورد این محصول اطلاعات کافی داشته باشید. اولین مورد پس از خرید و استفاده این مخزن این است که روغن دستگاه را چک کنید. در صورت اینکه درون دستگاه روغن نداشته باشد، به درون آن روغن بریزید. عمدتاً از روغنهای ۱۰ برای کمپرسورهای استفاده میشود. همچنین پس از چک نمودن روغن، اتصالات فیلتر ورودی را نیز مدنظر قرار دهید. در تمامی مخزن کمپرسورهای هوا برای فشرده کردن هوا از بیرون به داخل، دستگاه مکشی وجود دارد. اگر این دستگاه مکش، فیلتر ورودی نداشته باشد ممکن است به کمپرسور آسیب برساند. بنابراین حتما فیلتر ورودی را چک کنید.

 چک کردن شیر اطمینان هم، از دیگر مواردی است که به هنگام استفاده از مخزن کمپرسور باید به آن توجه نمایید. در صورت عدم عملکرد صحیح شیر اطمینان، فشار باد اضافی گاهی اوقات باعث خرابی مخزن می‌شود. بررسی شیر تخلیه کمپرسور نیز، از دیگر موارد مهم می باشد. معمولاً بر روی تمامی مخزن های کمپرسور، شیر تخلیه وجود دارد. در صورت اینکه آب در کف مخزن جمع شود، می توان با استفاده از این شیر تخلیه، آب اضافی را تخلیه نمود و از پوسیدگی مخزن کمپرسور جلوگیری کرد. غیر از شیر اطمینان، شیر اصلی که برای خروجی هوای فشرده شده در مخزن وجود دارد، حتماً هنگام راه اندازی از آن باید بسته شود.

                                        استفاده اصولی از مخزن های کمپرسور


  •  
    تاریخ: 1401/02/19
  •  
    نویسنده: گروه تولیدی هواسازان نوین