درباره ما

شرکت مخزن سازی هواسازان نوین با افتخار خدمات خود را برای شما عزیزان عرضه داشته ودر این راستا تقاضای همکاری دارد

تماس با ما

مطالب

آشنایی با خصوصیات مخزن فشار قوی

آشنایی با خصوصیات مخزن فشار قوی

 

مخزن فشار قوی، قطعه ای استوانه ای و کروی شکل از جنس فولاد می باشد که  جهت حمل و نگهداری انواع مایعات مورد استفاده قرار می گیرد. مخازن فشار قوی، انواع گوناگون دارند که هر کدام از آن ها در بخش های مختلف کاربرد دارند. مخزن پی وی سی که از جنس پلی اتیلن می باشد در کشاورزی و بخش آبیاری بارانی کاربرد دارد. مخزن دیافراگمی در اندازه گیری اختلاف فشار انواع سیالات به کار برده می شود و لوله هایی تحت فشار هستند. برای اندازه گیری میزان فشار مواد یا سیالات می توان فشار سنج را به مخزن متصل کرد.

در تولید مخزن فشار قوی به دلیل فشرده بودن مواد در این مخزن، جنس آن ها را از بهترین آلیاژ ها که شکستگی یا خوردگی نداشته باشد تهیه می کنند. رعایت موارد ایمنی در استفاده از مخزن فشار قوی ضروری است و توصیه می شود که در ساختن آن ها از بهترین مواد استفاده شود. زیرا در صورت بروز مشکل خسارات غیر قابل جبرانی ایجاد می شود.

اتصال فشار قوی نصب شده در سیستم کشاورزی

 

 

ویژگی های مخزن فشار قوی

مخزن فشار قوی به دلیل ساختار پیچیده ای که دارد باید برای استفاده از آن ها به نکاتی توجه کنید که به شرح زیر است:

  • این مخازن اکثرا توسط افراد متخصص جوشکاری می شوند تا سوراخ و درز بر روی سطح آن وجود نداشته باشد و هنگام انتقال مواد یا سیالات مشکلی ایجاد نشود.
  • برای جلوگیری از خوردگی یا فرسایش فلزی که در ساخت مخزن فشار قوی به کار برده شده است، بهتر است که مخزن رنگ آمیزی شود و رنگ آن نیز ریزش نکند و رنگ کوره ای باشد.
  • مخزن فشار قوی معمولا از بهترین آلیاژ ها ساخته می شود و مقدار مقاومتی که در برابر فشار و درجه حرارت های مختلف دارد چندین برابر سایر مخازن است.
  • مواد به کار برده شده در ساخت مخزن فشار قوی باید متناسب با محیط و نوع آب و هوای منطقه ای باشد که قرار است در آن نصب شود. به طور مثال مواد به کار برده شده در ساخت مخزنی که قرار است در شمال کشور نصب شود با مخزنی که در جنوب نصب می شود فرق دارد. بنابراین انتخاب مواد اولیه خوب از بخش های بسیار مهم در ساخت مخزن فشار قوی است.
  • مخازن فشار قوی ممکن است در اثر عدم رعایت نکات کلیدی و مهم، حوادث خطرناکی را ایجاد کنند. بنابراین انتخاب مواد اولیه  اصل در ساخت این مخازن و استفاده صحیح از آن ها در اولویت است.
  • دقت داشته باشید کلیه تجهیزات و قطعات به کار رفته شده در ساخت مخزن فشار قوی از بهترین آلیاژ ها باشند. چرا که تمام قطعات مخزن با هم در ارتباط هستند و خرابی یک قطعه به کل سیستم آسیب می زند.

 

اتصالات فشار قوی چیست؟

اتصالات فشار قوی از مهم ترین و ضروری ترین اتصالات در صنایعی چون پتروشیمی و استخراج نفت و گاز هستند. بدون این اتصالات، فرآیند های این صنایع قادر به انجام نیستند و در نبود آن ها ممکن است خطرات جبران ناپذیری برای کارکنان و محیط کار ایجاد شود. از اتصالات فشار قوی در تمام شیرآلات و لوله ها استفاده می شود. جنس این لوله ها فوق العاده محکم و اغلب از جنس آلیاژ های ضخیم چون فولاد و آهن است. این اتصالات با توجه به محل استفاده و کاربرد انواع گوناگون دارند. متریال و مواد اولیه در ساخت اتصالات با فشار قوی معمولا از جنس فولاد، ترکیب فولاد و آهن و دنده ای هستند.

اتصالات فشار قوی

انواع اتصالات با فشار قوی

شاید خیلی در مورد اتصالات فشار قوی نشنیده باشید و از اهمیت آن اطلاعی نداشته باشید. باید گفت برای حمل و نقل کلیه سیالات این اتصالات کاملا ضروری هستند. به عبارتی دیگر در نبود این اتصالات فشار قوی، سیالات در مسیر حرکت خود در لوله ها با مشکل مواجه می شوند. نصب اتصالات فشار قوی در مسیر سیالات، راندمان و حرکت سیالات را سرعت می بخشد و از آسیب رسیدن به لوله ها و گیر افتادن آب در لوله ها جلوگیری می کند. مشکلات ایجاد شده در لوله ها در گذر زمان ممکن است در نبود اتصالات فشار قوی زود به زود اتفاق بیفتد. اتصالات فشار قوی از جنس آهن و فولاد به شرح زیر هستند:

  • سه به دو فشار قوی
  • زانوی فشار قوی
  • سه راهی فشار قوی
  • مهره های فشار قوی
  • ماسوره فشار قوی
  • لت فشار قوی

 

کاربرد اتصالات با  فشار قوی در صنایع مختلف

در صنایع مختلفی چون صنایع پتروشیمی و نفت و گاز برای استخراج نیاز به قطعه ای جهت جابجایی سیالات است که اتصالات فشار قوی این کار را بر عهده دارند. از آنجا که حرکت سیالات با سرعت بالایی صورت می گیرد و ممکن است با درجه حرارت بالا همراه باشند. بنابراین این اتصالات باید در مقابل حرارت های بالا مقاوم باشند. سرعت بالای جابجایی سیالات باعث می شود که حرارت زیاد تولید شود. صنایع دیگر به طور مثال صنایع گیاهی و دارویی در سیستم انتقال خود از اتصالات فشار قوی بهره می برند و برای همه سیستم جابجایی خود این اتصالات را تعبیه کرده اند.

 

اتصالات فشار قوی

ویژگی های اتصالات فشار قوی

  • از ویژگی های مهم اتصالات فشار قوی، باید به کنترل تغییر حرارت اشاره کرد. از آن جا که سیالات به صورت پی در پی در هنگام جا به جا شدن درجه حرارت را تغییر می دهند و کم و زیاد می کنند، این اتصالات درجه حرارت های مختلف را بررسی و کنترل می کنند.
  • ویژگی دیگر اتصالات فشار قوی بررسی و کنترل تغییر فشار سیالات می باشد. سیالات صنعتی و تولیدی در طول مسیر جا به جا شدن خود فشار های متناوبی را وارد می کنند که این اتصالات آن ها را کنترل می کنند.

 

ویژگی های ظاهری اتصالات فشار قوی

  • اتصالات فشار قوی، فشارسنجی است که دو ورودی دارد و اختلاف فشار و حرارت سیالات را بین دو ورودی مشخص می کند. این فشار سنج ها روی شیرآلاتی از جنس گرانیت نصب می شوند که دارای یک پیستون نیز می باشند. لوله های به کار رفته در این سیستم ضخامتی حدود 1.3 تا 1.4 میلی متر دارند.
  • اتصالات فشار قوی، دسته دیگری از فشارسنج های مورد استفاده در صنایع برق و مخابرات ها هستند. ضخامت لوله های مورد استفاده در این سیستم بین 3 تا 4 میلی متر می باشد.
  • این دسته از فشار سنج ها در صنایع کشاورزی و ادوات کشاورزی مثل سیستم آبیاری کاربرد دارند. ضخامت این لوله ها بین 1.6 تا 1.7 میلی متر است.

 

 


  •  
    تاریخ: 1401/02/30
  •  
    نویسنده: گروه تولیدی هواسازان نوین