درباره ما

شرکت مخزن سازی هواسازان نوین با افتخار خدمات خود را برای شما عزیزان عرضه داشته ودر این راستا تقاضای همکاری دارد

تماس با ما

مطالب

مخزن باد چیست و چه کاربردهایی دارد؟

مخزن باد چیست و چه کاربردهایی دارد؟

مخزن باد با نام دیگر مخزن کمپرسور، در تاسیسات زیادی کاربرد دارد. این دستگاه که هوا را بعد از فشرده شدن در خود ذخیره می کند، با آزاد کردن این هوا نیروی بسیاری را به وجود می آورد.

مخزن باد که همچنین با عنوان مخزن هوا شناخته می شود، جلوی افت فشار هوای کمپرس شده را می گیرد و به کارایی هر چه بیشتر آن کمک می کند.

ما در مجموعه ی هواسازان نوین در مقاله ی پیش رو، علاوه بر معرفی انواع مخزن های هوا، شما را با کاربردهای هر کدام آشنا می کنیم.

مخزن هوای گروه هواسازان نوین

اهمیت مخزن های هوا در تاسیسات

قبل از هر چیز بهتر است با اهمیت زیاد مخزن باد در تاسیسات آشنا شویم. این دستگاه به دلیل جلوگیری از نوسان های ممکن به هوای فشرده شده، باعث افزایش بازدهی سیستم موتورخانه می شود.

مخزن باد، هوای گرفته شده از هواساز را در خود مکش می کند و به این ترتیب دمای دستگاه بالاتر می رود. در انتخاب این مخزن تحت فشار، باید تعادل بین مخزن و باقی موتورخانه را در نظر داشت. به همین علت، در جایی پس از هواساز کمپرسور پیستونی و یا خروجی کمپرسور اسکرو قرار می گیرد. میزان ضخیم بودن و ابعاد مخزن بسته به گنجایش کمپرسور و ابعاد محیط متفاوت خواهد بود.

مخزن باد گروه هواسازان نوین

انواع مختلف مخزن باد چه کاربردهایی دارند؟

مخزن باد را به واسطه ی موارد استفاده ی متفاوت در صنعت های مختلف دسته بندی می کنند. به همین دلیل سه نوع مخزن روانه ی بازار می شوند:

  1. مخزن هوای فشرده نرمال: مخزن نرمال به دلیل استحکام و قیمت مناسب از دسته ی مخزن های پر استفاده در کارگاه ها است. این مخزن ساخته شده از ST37 است و بر روی آن یک لایه رنگ محافظتی الکترو استاتیک رنگ زده می شود. برای بیشتر کردن عمر مخزن می توان زمان سفارش، درخواست پاشیدن یک لایه اپوکسی درون مخزن را داد. این عمل به واسطه ی اجتناب از آلودگی هوای فشرده شده، باعث افزایش بازدهی و دوام دستگاه می شود. اصولا این نوع مخزن در حجم هایی بالاتر از 1000 لیتر ساخته می شود. در نتیجه ارزش این محصول بسته به تفاوت ابعاد، میزان ضخیم بودن و وجود لایه ی اپوکسی متفاوت است.
  2. مخزن استاندارد هوای فشرده: یک مجموعه ی صنعتی زمانی این گزینه را انتخاب می کند که به ضریب ایمنی بالا احتیاج داشته باشد. همچنین گاهی برای گرفتن گواهی استاندارد چنین مخزنی را انتخاب می کنند. این نوع مخزن مشخصات ویژه ای دارد که آن را برای چنین استفاده هایی مناسب می کند، از جمله:
  • این مخزن از فشار طراحی، فشار تست و فشار کارکرد برخوردار است.
  • در قسمت بیرونی و درونی مخزن لایه ای 150 میکرونی اپوکسی پاشیده شده است. این لایه باعث ایمنی بیشتر می شود.
  • در این مخزن از جوشکاری زیر پودری استفاده شده است و نیاز است جوش های طولی و محیطی ده درصدی به صورت رادیوگرافی انجام شود.
  • پایه های این مخزن از جنس ST37 هستند.
  • در ابعاد بیشتر از 1000 لیتر از منهول( دریچه ی آدم رو) استفاده می شود.
  1. مخزن هوای فشار قوی: همانطور که از نام این مخزن بر می آید، می تواند میزان زیادی فشار را متحمل شود. میزان ضخامت و تجهیزات نصبی این مخزن، آن را از دیگر مخازن بازار مجزا می کند. بیشترین مورد استفاده از این مخزن، محیط هایی با فشار بالا است. این مخزن ضریب ایمنی بالایی را فراهم می کند و اصولا تا 20 درصد بیشتر از فشار معمول را تحمل می کند.

تجهیزات درون این مخزن عبارت هستند از:

  • شیر تخلیه اتوماتیک مکانیکی
  • شیر تخلیه ی اتوماتیک الکترونیکی
  • سوپاپ اطمینان
  • مانومتر فشار یا گیج

در مخزن باد فشار قوی، شیر تخلیه ی اتوماتیک ابزاری اساسی به حساب می آید. این ابزار با برق 220 ولت کار می کند و مسئولیت خروج رطوبت هوا و روغن را بر عهده دارد. ابزار فوق در انتهای مخزن تعبیه شده است و دو پیچ در خود دارد. پیچ اول در هنگام باز بودن شیر استفاده می شود و شیر دوم برای مدیریت و تنظیم فاصله ی زمانی تخلیه ی مخزن در هنگام افزایش رطوبت هوا و روغن به کار می رود.

چطور یک مخزن باد انتخاب کنیم؟

یکی از مسائل مهم در زمان خرید مخزن باد، معین کردن مقدار مصرف هوای کمپرس شده به طور دقیق است. موارد دیگری هم هستند که در انتخاب مخزن کمپرسور اهمیت بالا دارند که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:

  1. نسبت هوای فشرده ی تولید شده به وسیله ی کمپرسور و میزان مصرف هوا باید معین شود.
  2. ظرفیت کمپرسور باد باید بر اساس فشار کاری مورد نظر مشخص شود.
  3. سایز مخزن را نباید از قلم انداخت. ( مثلا در کمپرسور اسکرو، با کم شدن تفاوت بین حالت روشن و خاموش بودن، سایز مخزن باد بیشتر می شود.)
  4. تعداد روشن و خاموش شدن کمپرسور باید تعیین شود.

کمپرسور هوا گروه هواسازان نوین

اصول اساسی هنگام خرید مخزن باد

  1. در زمان خرید مخزن باد، باید در انتخاب نوع آن دقت کرد، چون هر کدام از انواع مخزن ها کاربردهای خاص خود را دارند.
  2. بعد از این مورد، باید به ابعاد مخزن توجه داشت. به عنوان مثال یک کمپرسور هوای 100 لیتری به یک مخزن 100 لیتری نیاز دارد. به علاوه ابعاد مخزن باید متناسب با فضای مورد استفاده باشد.
  3. همچنین باید ورق استفاده شده در ساخت مخزن استحکام و خلوص مناسبی داشته باشد.
  4. دقت در نوع جوش زیر پودری به کار برده شده در مخزن هم از دیگر موارد اساسی در خرید این محصول به حساب می آید.

سخن پایانی

مخزن باد نقشی اساسی در تاسیسات دارد و می تواند بر بازدهی مجموعه ی صنعتی تاثیر بسیاری بگذارد. به همین دلیل باید در انتخاب آن دقت زیادی به کار برد. انتخاب یک مخزن مناسب بسته به موارد استفاده ی آن، گزینه های مختلفی را در مقابل شما قرار می دهد. کاربرد مخزن، ابعاد کمپرسور باد مورد استفاده و فضای موجود در محیط کار، همه از مواردی هستند که در انتخاب مخزن هوای مناسب تاثیر می گذارند.

ما در مجموعه ی هواسازان نوین، با اتکا به بیش از 25 سال فعالیت حرفه ای در زمینه ی مخزن سازی، شرایطی را برای شما فراهم کرده ایم تا بتوانید محصولات مورد نظر خود را در بهترین کیفیت و بیشترین کارایی خریداری کنید.

امیدواریم از مطالعه ی این مقاله بهره ی کافی برده باشید.


  •  
    تاریخ: 1401/07/07
  •  
    نویسنده: گروه تولیدی هواسازان نوین