درباره ما

شرکت مخزن سازی هواسازان نوین با افتخار خدمات خود را برای شما عزیزان عرضه داشته ودر این راستا تقاضای همکاری دارد

تماس با ما

مطالب

مخزن باد از چه قسمت هایی تشکیل شده است؟

مخزن باد از چه قسمت هایی تشکیل شده است؟

صاحب صنعتی مثل لاستیک سازی باشید یا به عنوان اپراتور در یک مجموعه ی نساجی کار کنید، حتما اسم مخزن باد را به دلیل اهمیتش شنیده اید. این مخزن که وظیفه ی ذخیره کردن هوای فشرده شده توسط کمپرسور را دارد، از مهم ترین محصولات مورد استفاده در انواع صنایع و تاسیسات است.

مخزن هوا توانایی هایی مثل خنک کردن هوای فشرده شده، جلوگیری از نوسان فشار هوا و ایجاد فشار ثابت در خود دارد.

به دلیل مصارف خیلی زیاد مخزن کمپرسور، ما در مجموعه ی هواسازان نوین بر آن شدیم تا به معرفی قسمت های مختلف این مخازن بپردازیم. با شناختن بیشتر این محصول، می توانید در خرید و نگهداری آن بهتر عمل کنید.

مخزن هوا هواسازان نوین

اهمیت انتخاب مخزن باد مناسب

مخزن کمپرسور به عنوان مکمل در کنار کمپرسور استفاده می شود. این مخازن، هوای کمپرس شده توسط کمپرسور را در خود ذخیره می کنند و در مواقع نیاز، می توان از این هوا استفاده کرد. این مخازن خود در ابعاد، طرح ها و مدل های مختلفی ساخته می شوند. یکی از موارد بسیار مهم در انتخاب مخزن مناسب، توجه به دو مسئله ی زیر است:

  1. ابعاد فضای کار و کمپرسور
  2. میزان نیاز استفاده

اگر مخزن هوای شما با محیط کارتان هماهنگی نداشته باشد( بزرگتر از محیط باشد) و یا نیاز مصرفی شما را تامین نکند، به مشکل برخواهید خورد. در صورت کم ظرفیت بودن مخزن، فشار همیشگی وارد بر موتور، باعث افزایش مصرف انرژی می شود. همچنین رطوبت هوای وارد شده در مخزن، باید به طور فصلی به وسیله ی پیچ تخلیه ی مخصوص خالی شود. بنا به دلایل گفته شده، باید در انتخاب مخزن مناسب دقت تمام را به کار برد.

اجزا مختلف مرتبط با مخزن باد

شناختن اجزای مختلف مخزن باد، علاوه بر پی بردن به اهمیت هر کدام از قسمت ها، می تواند باعث شود تا بهتر به نگهداری از آن بپردازید. همچنین بخشی از تجهیزات بیرونی این مخازن می توانند به طور غیر مستقیم در سلامت آن ها موثر باشند. در ادامه به هر کدام از این موارد اشاره می کنیم:

لوله ویژه ی انتقال هوای فشرده

در این ساختار، لوله و اتصالات، بیشترین مقدار مصرف را در میان سایر اجزا دارند. این لوله ها که می توانند فلزی یا پلاستیکی باشند نیاز به مراقبت زیادی دارند. بایستی بدانید نوسانات مقطعی فشار و نشت گاز در زمان انتقال، از طریق لوله ها صورت می گیرد. برای جلوگیری از این آسیب، باید در انتخاب قطر و طول لوله ها دقت نظر کافی را به کار برد.

عموما برای مصرف شخصی از شیلنگ های کمتر از 8 متر استفاده می شود. وقتی فاصله بیشتر باشد، با استفاده از لوله های فلزی از افت فشار جلوگیری می شود و به عمر آن افزوده می گردد. لوله ها و شیلنگ ها به وسیله ی قطعه های خاصی به اسم کوپلینگ و فیتینگ به هم وصل می شوند. استفاده از لوله های با کیفیت، بازدهی کار را به طرز قابل توجهی افزایش می دهد.

فیلتر رطوبت

هوای فشرده شده ای که به مخزن باد وارد می شود، همیشه مقداری رطوبت دارد. از طرفی مخرب ترین عامل این مخازن رطوبت است. به همین دلیل برای جلوگیری از ورود رطوبت به درون مخزن از فیلتر رطوبت استفاده می کنند.

مخزن باد هواسازان نوین

واحد فشار شکن

هوای کمپرس شده ای که از کمپرسور خارج می شود می بایست پیش از ورود به مخزن باد فشار معینی داشته باشد. فشار شکن دستگاهی است که این عمل را انجام می دهد. اگرچه نمی توان رقم دقیقی مشخص کرد، اما معمولا مخازن باد در فشار 90 پاسکال بازدهی بیشتری دارند.

سوپاپ اطمینان مخزن باد

در صورتی که فشار در درون مخزن باد بیش از حد زیاد شود، باید سوپاپ اطمینان مخزن را باز کنیم. در نیتجه با خارج شدن فشار مازاد از دریچه، از انفجار مخزن پیشگیری می شود.

اتودرین مخزن باد

اتودرین که در خارج از مخزن کمپرسور استفاده می شود شیر اتوماتیک برقی است. هوای کمپرس شده حاوی میزان مشخصی از قطره های آب است. این قطره های آب که عموما در مخزن کمپرسور اسکرو ته نشین می شوند زنگ زدگی را به دنبال خود دارند. استفاده از شیر اتوماتیک اتودرین یا شیر تخلیه دستی در زیر مخزن باعث پیشگیری از این آسیب می شود.

مخزن کمپرسور هواسازان نوین

مانومتر منبع مخزن باد

به وسیله ی مانومتر می توان فشار درون مخزن باد را اندازه گیری کرد. البته موردی که باید همواره تحت بررسی باشد کار کردن صحیح مانومتر است.

یادتان باشد مخزن هوا برای هر سیستم هوای کمپرس شده ای الزامی است، به این دلیل که هم نوسان های فشاری را کاهش می دهد و هم کمتر به موتور فشار می آورد.

آسیب های احتمالی مخزن باد

همانطور که گفتیم مخزن هوا به مراقبت های دستگاهی و شرایط محیطی خاصی نیاز دارد. یکی از اتفاقاتی که ممکن است برای این مخازن رخ دهد، ترکیدن آن ها در اثر شرایط زیر است:

  •  تغییرات شدید و ناگهانی دمای محیط
  • عدم عملکرد و یا عملکرد بد شیرهای تقلیل فشار
  • قرارگیری در شرایط جوی نامناسب
  • بررسی نکردن سوپاپ اطمینان و مانومتر در دوره های مختلف

برای جلوگیری از بروز چنین آسیب هایی لازم است تا هماهنگی بین مخزن باد و محیط اطراف را برآورده کنیم. همچنین به صورت دوره ای عملکرد شیرهای فشارشکن، سوپاپ اطمینان و مانومتر را بررسی کنیم.

ساخت مخرن کمپرسور باد

از مرحله ی طراحی تا تولید و تحویل مخزن کمپرسور، امکانات زیاد و دانش فنی گسترده ای به کار گرفته می شود. مجموعه ی هواسازان نوین که سالها در زمینه ی مخزن سازی فعالیت پیشرو دارد، با در اختیار داشتن امکاناتی مثل جوشکاری اتوماتیک ( جوش آرگون، جوش زیرپودری و ...)، دستگاه های عدسی زن و نیز دستگاه های برش cnc به تولید حرفه ای این محصولات می پردازد.

بهره گیری از فناوری های روز دنیا در مرحله ی طراحی مخزن باد به وسیله ی به کارگیری نرم افزارهای پیشرفته ی صنعتی، باعث تخمین و طراحی دقیق فشار داخلی، فشار خارجی، رطوبت هوا و ... می شود.

سخن پایانی

برای مراقبت هر چه بهتر از مخرن هوا، بهتر است اجزای داخلی آن و سیستم های تاثیرگذار بر آن را بشناسیم. با مراقبت اصولی از این مخازن و بررسی دوره ای آن ها، می توان عمر مفید این مخازن را به طور چشم گیری افزایش داد.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید و سودمند بوده باشد.


  •  
    تاریخ: 1401/07/14
  •  
    نویسنده: گروه تولیدی هواسازان نوین