درباره ما

شرکت مخزن سازی هواسازان نوین با افتخار خدمات خود را برای شما عزیزان عرضه داشته ودر این راستا تقاضای همکاری دارد

تماس با ما

مطالب

معرفی کامل مخزن هوا و کاربرد آن

چه اطلاعاتی در خصوص مخزن هوا دارید؟ این مخزن در کدام صنایع کاربرد دارد؟ مخزن هوا جزء تجهیزاتی است که در اکثراً کارخانه ها و صنایع مختلف از آن استفاده می شود. از دیگر اسم های این مخزن می توان به تانک باد و مخزن هوای فشرده نیز اشاره کرد. این مخزن کاربردهای خاص خود را در تأسیسات مختلف دارد و وجود آن اهمیت بسیار ویژه ای در این صنایع دارد. از تانک باد می توان استفاده های فراوانی کرد و از مزایای برجسته آن بهره برد. در این مقاله می خواهیم به صورت کامل شما را با مخزن هوا، کاربرد آن و مزایای آن آشنا کنیم؛ سپس به مشخصات ویژه ی این مخازن می پردازیم.

مخزن هوا چیست؟

مخزن هوا

مخزن هوا مخزنی است که برای نگهداری هوای کمپرسورهای صنعتی در فشار بالا استفاده می شود. این مخزن می تواند هوا را با فشار بسیار بالا در خود نگه دارد و آن را در مواقعی که لازم است آزاد کند. اهمیت این مخزن در توانایی نگهداری از هوا در فشار بالا است. زیرا این مخازن به صورت کاملاً ویژه ای ساخته می‌شوند تا بتوانند این حجم از فشار را تحمل کنند. مخازن هوا را از چندین لایه ورق فولادی می سازند تا این گونه توانایی تحمل در فشارهای بالا را داشته باشد.

عملکرد مخزن هوا

هوایی را که مخزن هوا می تواند در خود نگه دارد شامل هوا خشک و هوای مرطوب است. دلیل استفاده از مخزن برای کمپرسور جلوگیری از هدر رفتن انرژی و افزایش بازدهی کمپرسورهای صنعتی است. این مخزن با ذخیره باد در خود می تواند توانایی کمپرسور را بالا برده و مانع از روشن و خاموش شدن زود به زود آن شود. همچنین جهت کاهش تغییرات و نوسانات فشار از مخزن استفاده می کنند. مخزن تا حد زیادی باعث پایدار شدن فرایند می شود و کنترل بر آن را افزایش می دهد. مخزن هوا در انواع ایستاده، افقی و خوابیده و با حجم و ظرفیت های مختلفی ساخته می شود. در واقع میزان فشاری که را مخزن می تواند تحمل کند با میزان تحمل فشار مخزن دیگر فرق می کند. به همین دلیل است که باید از مخزن مناسب برای هر کمپرسوری استفاده کرد.

مخزن هوا چه کاربردهایی دارد؟

مخزن هوا چه کاربردهایی دارد؟

مخزن هوا در واحد های صنعتی و نیمه صنعتی کاربردهای خاص خود را دارد. از این مخزن در صنایعی داروسازی، صنایع شیمیایی، صنایع هوافضا، پلاستیک سازی، نساجی، لاستیک سازی و ... استفاده می شود. مخزن هوا می تواند هوای داخل شبکه هوا را با فشار بالایی در خود نگه دارد. همین ویژگی باعث می شود تا این مخزن بتواند باعث کارکرد درست کمپرسور شود. البته فراموش نکنید یک مخزن تنها زمانی درست عمل می کند که مناسب با کمپرسور انتخاب شده باشد. در غیر این صورت می تواند نتیجه عکس بدهد. مخزن می تواند فشار هوا را در کل شبکه ثابت نگه دارد و این به معنی فشار کمتر وارد شدن به کمپرسور است. بنابراین مخزن هوا باعث بالا بردن عمر کمپرسور و عملکرد درست آن می شود.

مزایای استفاده از این مخزن

مزیت های استفاده از مخزن هوا بسیار زیاد و با ارزش هستند. به همین دلیل مهندسین مربوطه همیشه پیشنهاد می دهند که در کنار کمپرسور هوا از مخزن نیز استفاده شود. برخی از مخزن ها به صورت سر هم با کمپرسور مونتاژ می‌شوند. البته مخازنی که در این کمپرسورها قرار داده می‌شوند ظرفیت و تحمل فشار بسیار کمی دارند. به همین دلیل اگر می خواهید از مزایای مخزن به خوبی بهره مند شوید ابتدا باید به مشخصات کمپرسور خود توجه کنید.

•         با نصب کردن مخزن هوا می توانید از هزینه های بسیار بالای تعمیر و نگهداری کمپرسور تا حد زیادی آسوده شوید. زیرا مخزن به صورت قابل توجهی باعث کاهش فشار به کمپرسور و سالم ماندن آن می شود.

•         مخازن هوا باعث افزایش ایمنی در فرایند کار کمپرسور می گردند. زیرا فشار وارده به کمپرسور بسیار کمتر خواهد بود. افزایش ایمنی می تواند مانع از به وجود آمدن خسارت های جانبی زیادی شود.

•         سطح مقطع در مخازن هوا زیاد است. در نتیجه فشار وارد شده از سوی کمپرسور در این مخازن به سرعت سرد می شود. بنابراین می توان با صرف کم‌ترین انرژی، هوای داغ را به هوای سرد تبدیل کرد.

•         مخازن هوا باعث افزایش قدرت کمپرسور در زمان اوج مصرف می‌شوند. اگر کمپرسور شما قدرت کمی در زمان اوج کار دارد دیگر نیازی نیست به فکر خرید کمپرسور قوی تری باشید. مخزن هوا می تواند باعث افزایش قدرت کمپرسور فعلی شما شود.

نحوه صحیح نگهداری از مخزن هوا

 

نحوه صحیح نگهداری از مخزن هوا

نحوه نگهداری از مخزن هوا بسیار مهم است. زیرا نگهداری غلط می تواند باعث کاهش طول عمر مخزن و افزایش هزینه های تعمیر می شود. بنابراین می توانید با رعایت نکات بسیار جزئی طول عمر مخزن خود را تا سال ها افزایش دهید.

•         بهتر است سیستم شبکه هوا و کمپرسور هوا را به ضد رطوبت ها یا رطوبت گیرها مجهز کنید. این رطوبت گیرها شامل میکروفیلتر و درایر هستند.

•         داخل مخزن باید هر مدت یک بار به صورت کامل بررسی شود. سالانه رنگ اپوکسی درون مخزن را تمدید کنید.

•         بررسی جوش ها و ترمیم جوشکاری ها می تواند باعث افزایش طول عمر مخزن شود.

•         مخزن را در فاصله مناسبی از کمپرسور هوا قرار دهید. محل قرار گرفتن مخزن نباید در معرض نور خورشید باعث. محل مخزن بهتر است خنک باشد.

•         عملکرد اجزای مختلف مخزن همانند سوپاپ ها و فشارسنج ها به صورت مدام باید بررسی شود.

این مخزن را از چه مراکزی خریداری نماییم؟

مخزن هوا توسط شرکت ها و کارخانه های مختلفی در داخل ایران و خارج ایران تولید می شود. اما همه‌ انواع این مخزن ها نمی توانند استانداردهای لازم را داشته باشند. خیلی مهم است که توجه کنید مخزن را از چه شرکتی خریداری می کنید. مخزن هوا را از شرکت هایی خریداری کنید که تجربه بالایی در ساخت وسایل صنعتی داشته باشند. همچنین شرکت هایی هستند که ضمانت نامه معتبر و خدمات پس از فروش بسیار معتبری دارند. سعی کنید از این شرکت ها خرید خود را انجام دهید. زیرا این گونه دیگر نگران سرویس شدن و تعمیر تجهیزات صنعتی خود نخواهید بود.

 

 

 


  •  
    تاریخ: 1401/08/03
  •  
    نویسنده: گروه تولیدی هواسازان نوین