درباره ما

شرکت مخزن سازی هواسازان نوین با افتخار خدمات خود را برای شما عزیزان عرضه داشته ودر این راستا تقاضای همکاری دارد

تماس با ما

مطالب

همه چیز در مورد مخزن باد

مخزن باد یکی از مخازنی است که در تأسیسات مختلف صنعتی در کنار کمپرسور از آن استفاده می شود. البته وجود کمپرسور همیشه دال بر وجود مخزن نیست. اما مخزن برای کار خود به کمپرسور نیاز دارد. در واقع مخزن تکمیل کننده کار کمپرسورهای صنعتی است. مخازن باد توسط شرکت های مختلف ایرانی و خارجی تولید می شوند و انواع بسیار زیادی هم دارند. تنوع زیاد در مخازن باد باعث شده تا این ابزار در اکثراً صنایع قابل استفاده باشد حتی صنایع بسیار کوچک. در ادامه می خواهیم به معرفی مخزن باد بپردازیم تا بتوانید اطلاعات بسیار کامل تری در مورد آن کسب کنید.

معرفی مخزن باد و کاربردهای آن

مخزن باد

مخزن باد را با نام های مخزن هوا، مخزن هوای فشرده و مخزن پمپ باد نیز می شناسند. مخزن ها عمدتاً وظیفه نگهداری سیالات مختلف را در خود دارند. مخزن باد نیز از این قاعده مستثنی نیست. مخازن باد، مخزن هایی هستند که وظیفه نگهداری هوا را با فشار بالا و به صورت فشرده در خود دارند. این مخازن می توانند مقدار زیادی باد را بدون هیچ خطری تا مدت های طولانی در خود نگه دارند.در واقع این مخزن ها کاملاً ایزوله هستند. یعنی هیچ بادی از آن ها خارج نمی شود. البته این مخازن از لحاظ حرارتی ایزوله نیستند. مخزن باد را از ورق های فلزی بسیار محکم همانند آهن و فولاد می سازند.

کاربرد اصلی مخزن باد کمک کردن به عملکرد بهتر کمپرسور هوا است. از این مخازن در صنایع گازی، داروسازی، پزشکی، شیمیایی، لاستیک سازی، تولید قطعات ماشین، موتور سازی، پلاستیک سازی و ... استفاده می کنند. در واقع هر کجا که از کمپرسور هوا استفاده می شود می توان مخزن هوا را نیز نصب کرد. برخی از کمپرسورهای هوا خود نیز دارای مخزن هوا هستند.

انواع مخزن باد

مخزن باد در شکل هایی همانند ایستاده، خوابیده و یا افقی ساخته می شود. نوع شکل این مخزن کاملاً به محیط مورد نظر بستگی دارد. زیرا در برخی از محیط ها فضای کافی برای راه اندازی این وسیله وجود ندارد. اما برخی از کارخانه ها وسیع هستند و مکان لازم را برای راه اندازی آن در اختیار دارند. البته نوع کمپرسور نیز در انتخاب شکل مخزن مؤثر است. مثلاً برای کمپرسورهای سیلندر پیستونی هم از مخزن ایستاده و هم از مخزن افقی استفاده می شود. اما کمپرسورهای اسکرو که ظرفیت بسیار بالاتری دارند از مخزن ایستاده استفاده می کنند. انواع مخزن از لحاظ تحمل فشار هوا به سه دسته تقسیم می شوند.

•         نوع اول برای کمپرسورهای کوچک مناسب هستند که تحمل فشار بین 7 بار تا 10 بار دارند. این مخزن ها تنها برای کمپرسورهای کوچک با فشار کم مناسب هستند. قیمت این مخازن بسیار مناسب تر از انواع دیگر است.

•         نوع دوم به مخازن صنعتی معروف هستند که تحمل فشار 13 تا 18 بار را دارند. این مخزن ها برای کمپرسورهای صنعتی بسیار مناسب هستند و می توانند هوا را به صورت فشرده در خود نگه دارند. این مخازن در حجم های مختلفی موجود هستند.

•         نوع سوم مخازن که به مخزن باد قوی شناخته می شوند می توانند فشار 40 بار به بالا را نیز تحمل کنند. این مخازن برای کمپرسورهای بسیار قوی و صنعتی مناسب هستند و می توانند بازدهی بسیار خوبی از خود نشان دهند.

اجزای مختلف این مخزن کدم‌اند؟

انواع مخزن باد

همان طور که قبلاً اشاره کردیم مخزن باد جزء تجهیزات صنعتی است. تجهیزات صنعتی نیز همگی از اجزای بسیار مختلفی ساخته می شوند تا بتوانند عملکرد خوبی از خود ارائه دهند. مخزن های باد نیز به خاطر کاربردهای خود مستلزم به اجزا و ابزارهای مختلفی هستند که در ادامه به آن ها می پردازیم.

•         بدنه مخزن یکی از مهم ترین اجزای آن است زیرا هر گونه آسیب در بدنه باعث بلااستفاده شدن مخزن می شود.

•         مانومتر، گیج فشار یا فشار سنج نیز یکی از اجزای مخزن باد است. مانومتر همواره فشار داخل مخزن هوا را اندازه گیری می کند. اگر به صورت ناگهانی افت فشار صورت گیرد ممکن است مخزن دچار نشتی باشد.

•         شیر تخلیه که به آن اتودرین هم می گویند به صورت دستی و اتوماتیک در مخازن نصب می شود. شیر تخلیه وظیفه تخلیه آب اضافی درون مخزن را به عهده دارد.

•         سوپاپ مخزن که به سوپاپ اطمینان نیز شناخته می شود.

چرا از این مخزن استفاده می کنند؟

احتمالاً این سؤال نیز برای شما پیش آمده که اصلاً چرا از مخزن باد استفاده می کنند؟ جواب این سؤال به کاربردها و مزایای فوق العاده این وسیله بر می گردد. مخازن باد می توانند هوا را به صورت فشرده در خود ذخیره کنند تا هنگام نیاز از آن استفاده شود. بنابراین در زمانی که به فشار باد زیادی احتیاج است مخزن همانند کمک برای کمپرسور عمل می کند. با استفاده از کمپرسور روشن و خاموش شدن های کمپرسور بسیار کمتر می شود. همچنین مخزن باعث کاهش فشار به کمپرسور می شود. در نتیجه طول عمر کمپرسور به صورت قابل توجهی بالا می رود. مخزن هوای فشرده باد مانع از هدر رفتن انرژی زیاد و کاهش عملکرد کمپرسور می شود. باد گرم داخل کمپرسور به محض وارد شدن به مخزن به دلیل سطح تماس فراوانی که دارد به سرعت سرد می شود.

نکات بسیار مهم هنگام خرید این مخزن

خرید مخزن باد

انتخاب و خرید مخزن باد مناسب تأثیر بسیار زیادی در کیفیت عملکرد و میزان بازدهی کمپرسور دارد. پس هنگام انتخاب مخزن باید به نکات بسیار ضروری در این زمینه توجه داشته باشید. خرید مخزن بی کیفیت می تواند سبب به وجود آمدن ناامنی و حوادث فراوان شود.

•         هنگام خرید مخزن به کیفیت ورق های سازنده بدنه و ضخامت آن ها توجه ویژه ای داشته باشید.

•         جوشکاری های انجام شده روی مخزن باید با دقت زیادی انجام شده باشد. جوش زیر پودری برای مخازن باد بهترین نوع جوش است.

•         به عملکرد درست مانومتر و سوپاپ ها توجه کنید.

•         بهتر است لایه داخلی مخزن لایه ای از رنگ اپوکسی به ضخامت 150 میکرون داشته باشد. این گونه طول عمر مخزن بسیار بیشتر می شود.

•         سایز و عملکرد کمپرسور را هنگام خرید مخزن در نظر بگیرید. تحمل بار مخزن مورد نظر باید با نوع کمپرسور همخوانی داشته باشد.

•         هنگام خرید مخزن باد دفعات روشن و خاموش شدن کمپرسور و زمان ما بین روشن و خاموش شدن آن باید در نظر گرفته شود.

 

 


  •  
    تاریخ: 1401/08/07
  •  
    نویسنده: گروه تولیدی هواسازان نوین