درباره ما

شرکت مخزن سازی هواسازان نوین با افتخار خدمات خود را برای شما عزیزان عرضه داشته ودر این راستا تقاضای همکاری دارد

تماس با ما

مطالب

در مورد مخزن تحت فشار چه می دانید؟

مخزن تحت فشار مخزنی است که امروزه هم در منازل مسکونی و هم در واحدهای صنعتی و نیمه صنعتی دیده می شود. به این مخزن، منبع تحت فشار نیز گفته می شود. این مخازن در کنار پمپ های آب برای بالا بردن کیفیت عملکرد آن ها استفاده می شوند. در گذشته پمپ های آب تنها در واحدهای صنعتی استفاده می شدند. اما با افزایش ساختمان سازی و برج سازی اهمیت استفاده از این پمپ ها بیشتر شد. به همین دلیل مخزن تحت فشار نیز متقاضی زیادی پیدا کرد. در ادامه می خواهیم به معرفی بیشتر این مخزن، نحوه عملکرد و انواع آن بپردازیم.

مخزن تحت فشار چیست و در کجا کاربرد دارد؟

مخزن تحت فشار

مخزن تحت فشار مخزنی است که از ورق های فولادی و ورق فایبرگلاس برای ساختن آن استفاده می کنند. شکل این مخازن به صورت استوانه ای ایستاده و یا استوانه ای خوابیده است. این مخازن در ظرفیت های مختلفی ساخته می شوند که هر کدام از آن ها برای ساختمان خاصی با حجم خاصی کاربرد دارد. در واقع ساخت این مخزن ها در ظرفیت های 10 لیتری شروع می شود و تا ظرفیت های 500 لیتری در ساختمان های بزرگ ادامه می یابد. کار این مخزن آن است که فشار کار زیاد را از روی شانه پمپ آب بردارد و به نوعی کمک کننده او باشد. این مخزن در هر جایی که از پمپ آب استفاده شود کاربرد دارد. مجتمع های مسکونی، آپارتمان ها، خانه های ویلایی، هتل ها، کارخانه های صنعتی و ... مکان هایی هستند که از پمپ آب و مخزن استفاده می کنند. همچنین از مخزن تحت فشار در موتورخانه‌ها و پکیج ها نیز برای عملکرد بهتر استفاده می شود.

مخزن تحت فشار چگونه کار می کند؟

مخزن تحت فشار چگونه کار می کند؟

مخزن تحت فشار با عملکرد خود باعث تقویت سیستم آب‌رسانی و بالا بردن کیفیت عملکرد و بازدهی آن می شود. شاید شما نیز کنجکاو باشید که بدانید مخزن چگونه کار می کند و نحوه عملکرد او چگونه است. در ادامه می خواهیم نحوه عملکرد مخزن را مرحله به مرحله توضیح دهید.

1)       فرض کنید در ساختمان شیری باز نیست و تقاضایی برای آب وجود ندارد. در این حالت پمپ آب خاموش است.

2)       مخزن در هنگام خاموشی پمپ شروع به پر شدن می کند تا ظرفیت او تکمیل شود. میزان آب گیری بستگی به ظرفیت مخزن و حجم آن دارد. در هنگام پر شدن مخزن میزان آب آن زیاد و گاز موجود در آن متراکم تر می شود. بنابراین فشار هوا مخزن بالا می رود.

3)       بعد از آنکه مخزن تحت فشار پر شد، مخزن آماده کار است. هنگامی که شیر آب باز می شود دیگر پمپ روشن نمی شود. بلکه به جای آن مخزن است که با فشار قوی آب مورد نیاز را در لوله ها جاری می کند. هنگام باز شدن شیر حجم آب به دلیل فشاری که هوا به او وارد کرده است با سرعت بالایی از مخزن خارج می شود. این گوه فشار هوا موجود در مخزن کمتر می شود. این کار ادامه می یابد تا زمانی که مخزن خالی شود.

4)       به محض خالی شدن مخزن است که پمپ روشن می شود و آب را تا زمانی که شیر باز باشد پمپاژ می کند.

5)       هنگامی که شیر بسته شود و تقاضای آب تمام شود بار دیگر مخزن شروع به پر شدن می کند. آب وارد مخزن شده و بار دیگر هوا متراکم شده و فشار آن بالا می رود. این روند هر بار ادامه دارد.

توجه کنید که هر چقدر ظرفیت مخزن تحت فشار بیشتر باشد آب آن دیرتر تمام می شود. در نتیجه پمپ آب دیرتر روشن می شود. پس اگر مخزن ظرفیت بیشتری داشته باشد، فشار بسیار کمتری به پمپ وارد می شود و دیر به دیر شروع به کار می کند.

اهمیت استفاده از این مخزن در سیستم آب‌رسانی

شاید شما نیز این سؤال را داشته باشید که اصلاً چرا از مخزن تحت فشار استفاده می کنند؟ این مخزن چه کار مهمی را انجام می دهد؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که منبع تحت فشار در سیستم آب‌رسانی از روشن و خاموش شدن های پی در پی پمپ آب جلوگیری می کند. به همین دلیل مانع از خراب شدن پمپ آب و هزینه های گزاف تعمیرات او می شود. این مخزن می تواند آب را در خود ذخیره کند و در مواقع لازم در لوله های آب جاری کند. این گونه دیگر نیاز نیست که در هر بار باز کردن شیر پمپ آب به کار بیفتد و سپس خاموش شود. همچنین این مخزن می تواند در زمان بسیار کم‌تری آب را وارد لوله های آب‌رسانی کند. زیرا آب آماده را با فشار بسیار بالا در اختیار دارد و به محض باز شدن شیر، آب از لوله خارج می شود.

استفاده از مخزن تحت فشار باعث جلوگیری از هدر رفت انرژی و کاهش مصرف انرژی می شود. زیرا با وجود مخزن پمپ بسیار کمتر کار می کند. در نتیجه کمتر انرژی مصرف می کند. مخزن می تواند به میزان بسیار بالایی امنیت پکیج و سیستم پمپ آب را بالا ببرد و موجب کنترل کار پمپ آب می شود. لازم است بدانید این مخازن کاملاً بهداشتی هستند. یعنی هنگام ورود آب به آن ها باعث ایجاد طعم و بویی متفاوت در آب نمی شوند و آب را پاکیزه و تمیز در لوله های آب جای می کنند.

انواع مخزن تحت فشار

انواع مخزن تحت فشار

مخزن تحت فشار در انواع مختلفی ساخته می شود تا بتواند کاربرد خود را هم در منازل مسکونی و هم در صنایع بزرگ نشان دهد. انواع مختلف منابع تحت فشار در سه مدل دیافراگمی و تیوپی (بالنی) ساخته می شود.

مخزن دیافراگمی

این مخازن درون خود دارای یک لایه لاستیکی هستند که به عنوان دیافراگم عمل می کند. دیافراگم مخزن را به دو بخش خشک و آبی تقسیم می کند. هوا متراکم شده در قسمت بالای دیافراگم و قسمت آبی در زیر دیافراگم قرار دارد.

مخزن تیوپی (بالنی)

این مخزن تحت فشار به جای دیافراگم از تیوپ یا بالن در خود استفاده می کند. بالنی در انتهای این مخزن کار گذاشته شده است که هوا و آب را همواره تحت فشار نگه می دارد. لازم است بدانید که مخازن دیافراگمی همواره طول عمر و عملکرد بهتری از مخزن های بالنی دارند.

 


  •  
    تاریخ: 1401/08/10
  •  
    نویسنده: گروه تولیدی هواسازان نوین