درباره ما

شرکت مخزن سازی هواسازان نوین با افتخار خدمات خود را برای شما عزیزان عرضه داشته ودر این راستا تقاضای همکاری دارد

تماس با ما

مطالب

معرفی کامل مخزن گاز مایع (LPG)

مخزن گاز مایع مخزنی است که استفاده های فراوانی از آن می شود و شیوه ساخت بسیار خاصی دارد. این مخزن با نام مخزن ال پی جی و منبع گاز مایع نیز شناخته می شود. در گذشته که گاز شهری وجود نداشت به صورت گسترده از ال پی جی و نفت به عنوان سوخت مورد نیاز استفاده می شد. مسلماً گاز مایع را نمی توان در هوای اتمسفر نگهداری کرد. به همین دلیل مخزن هایی مخصوص ساخته شدند تا بتوانند گاز مایع را بدون کوچک ترین خطری در خود نگه دارند. در ادامه می خواهیم به معرفی کامل مخزن گاز مایع، کاربردها و استانداردهای آن آشنا شویم.

مخزن گاز مایع چیست و چه کاربردهایی دارد؟

مخزن گاز مایع

مخزن گاز مایع مخزنی است که از آن برای نگهداری گاز مایع و یا انتقال آن از مکانی به مکان دیگر استفاده می شود. مخازن ال پی جی در دو نوع ثابت و قابل انتقال ساخته می شوند. مخزن ال پی جی در یکجا ثابت قرار داده می شود. اما مخزن ال پی جی متحرک روی ماشین آلات مخصوص برای حمل و نقل نصب می شود. این مخزن ها را از فلزهای بسیار محکم و مقاوم می سازند. فلز مورد استفاده ممکن است آهن، فولاد و یا آلومینیوم باشد. گاز مایع یکی از سوخت های پاک و ایمن است. به همین دلیل جایگزین بسیار خوبی برای گاز شهری در مناطق کم دسترس است. اما گاز مایع خاصیت خورندگی فراوانی دارد. به همین دلیل مقاومت مخزن گاز مایع در برابر خورندگی بسیار مهم است. مخازن گاز مایع در موتور خانه ها، خانه های ویلایی، سوخت خودروها، صنایع هوافضا، صنایع پتروشیمی، راکتور هسته ای و ... کاربرد دارد.

مخزن گاز مایع چگونه ساخته می شود؟

مخزن گاز مایع چگونه ساخته می شود؟

مخزن گاز مایع در ظرفیت های مختلفی ساخته می شود. تنوع در ظرفیت باعث شده است که این مخزن هم در خودروها و هم در کارخانه های بسیار بزرگ قابل استفاده باشد. ضخامت ورقی که برای ساخت مخزن استفاده می شود شامل 6، 8، 10 میلی متر یا 12 میلی متر است. در فرایند ساخت مخزن همواره سه پاس اساسی جوشکاری صورت می گیرد تا امنیت مخزن گاز مایع به صورت قابل توجهی بالا رود. پاس اول جوشکاری توسط جوشکاری الکترود انجام می شود. پاس دوم توسط جوش CO2 انجام می شود که جز محکم ترین جوش ها است. پاس سوم نیز توسط جوشکاری زیر پودری صورت می گیرد که در اکثر مخزن ها استفاده می شود. تمامی مخازن گاز مایع به گونه ای ساخته می شوند تا بتوانند فشار های بالای 10 بار را تحمل کنند.

نکات مهم در هنگام انتخاب و خرید مخزن گاز مایع

مخزن گاز مایع توسط شرکت های فراوانی تولید می شود و توسط فروشگاه ها و مراکز مختلفی عرضه می شود. متأسفانه برخی از شرکت های سودجو اقدام به تولید مخزن هایی می کنند که بسیار بی کیفیت و ناامن هستند. این افراد کالای خود را با قیمت بسیار ارزان می فروشند. اما فراموش نکنید که قیمت پایین ملاک انتخاب نیست. بلکه کیفیت مخزن و امنیت آن مهم است. این مراکز مخازن بی کیفیت را از ورق های نازک بی کیفیت می سازند. در نتیجه مخازن در مرور زمان دچار نشت می شوند. نشت مخزن ممکن است باعث آتش سوزی و انفجار شود. پس حتماً کیفیت و ایمنی را در اولویت قرار دهید. نکات زیر هنگام خرید مخزن گاز مایع کمک کننده خواهند بود.

•         هنگام خرید مخزن گاز مایع به جنس فلز آن توجه ویژه ای داشته باشید. فلز فولاد یکی از شناخته ترین فلزها است که برای تولید مخزن ال پی جی از آن استفاده می شود.

•         به جوشکاری های انجام شده روی مخزن گاز مایع توجه کنید. جوشکاری مخزن حتماً باید در سه پاس انجام شده باشد.

•         به ضخامت ورق استفاده شده برای ساخت بدنه توجه کنید. ضخامت باید مناسب با حجم مخزن باشد.

•         دقت داشته باشید که مخزن گاز مایع را برای چه مصارفی می خواهید. در مصارف صنعتی مخزن باید بزرگ باشد. بنابراین مخزن هایی با ظرفیت بالا را انتخاب کنید. اما اگر مخزن را برای مصارف خانگی می خواهید مخزن هایی با ظرفیت کم نیز پاسخگو خواهند بود.

•         به شرکت سازنده مخزن گاز مایع و برند آن توجه کنید که توسط شرکت معتبر و شناخته شده ای تولید شده باشد. زیرا مخزن هایی که در کارگاه های بی نام و نشان ساخته می شوند ممکن است استانداردهای لازم را دارا نباشند.

•         هنگام خرید مخزن گاز مایع به فکر فضای مورد نیاز برای نگهداری آن نیز باشید. زیرا اگر مخزن بزرگی خریداری کنید باید فضای بزرگی را به او اختصاص دهید. اگر فضای زیادی ندارید از خریدن مخزن های بزرگ خودداری کنید.

نحوه صحیح نگهداری و استفاده از این مخزن

خرید مخزن گاز مایع

مخزن گاز مایع یکی از تجهیزاتی است که گران قیمت است و هزینه تعمیر بالایی نیز دارد. به همین دلیل نحوه نگهداری و استفاده از مخزن بسیار حائز اهمیت است. با استفاده صحیح و نگهداری مناسب می توانید عمر مخزن خود را سال ها بالا ببرید و شاهد خرابی آن نباشید. نکات زیر به سالم ماندن مخزن گاز مایع کمک خواهند کرد.

•         مخزن های ال پی جی ر در برابر تابش مستقیم نور آفتاب قرار ندهید. گرمای زیاد می تواند برای مخازن خطرآفرین باشد.

•         مخزن گاز مایع را در معرض بارش باران قرار ندهید. اختصاص دادن انباری جداگانه برای مخازن بهتر است.

•         مخزن گاز مایع باید از هرگونه دستگاه برقی که ممکن است جرقه دهد دور باشد. همچنین مواد آتش زا تحت هیچ عنوان نباید نزدیک مخازن باشند.

•         اگر از چندین مخزن استفاده می کنید دقت کنید که با هم فاصله کافی داشته باشند. زیرا اگر به هم نزدیک باشند در صورت آتش سوزی همه آن ها در معرض خطر قرار می گیرند.

•         مخزن گاز مایع را به صورت مستقیم روی زمین نصب نکنید. سعی کنید از مواد نارسانا مناسب برای پایه مخزن گاز مایع استفاده کنید. پالت چوبی می تواند گزینه خوبی باشد.

•         مخزن ها باید توسط جرثقیل ها و ماشین آلات مخصوص جابه‌جا شوند. کشیدن و غلطاندن مخازن باعث خراب شدن آن ها می شود.

•         فضایی که مخزن ها در آنجا نصب می شوند باید کاملاً تمیز و به دور از هر گونه آلودگی و مواد چرب باشد.

 

 

 


  •  
    تاریخ: 1401/08/18
  •  
    نویسنده: گروه تولیدی هواسازان نوین