درباره ما

شرکت مخزن سازی هواسازان نوین با افتخار خدمات خود را برای شما عزیزان عرضه داشته ودر این راستا تقاضای همکاری دارد

تماس با ما

مطالب

نکاتی در مورد مخزن باد

مخزن باد یکی از تجهیزات صنعتی است که در اکثر کارخانه‌ها و صنایع مختلف کاربردهای متعددی دارد و می‌توان از آن در تأسیسات مختلفی مانند کارخانه‌های فولاد، صنایع شیمیایی، صنایع خودروسازی و... استفاده کرد. تانک باد یا مخزن بادی فشرده نام دیگر مخزن باد است که برای انبارکردن باد با فشار بالا استفاده می‌شود. این مخزن باد برای انتقال باد در مواقعی که بادی فشرده لازم است، استفاده می‌شود. برای مثال، در خطوط تولید کارخانه‌های مواد شیمیایی از تانک باد برای جمع‌آوری بادی محیط، جابه‌جایی و ذخیره باد استفاده می‌شود.

مخزن باد

تانک باد دارای مزایای بسیاری است؛ به‌عنوان‌مثال، در مقایسه با تانک‌های سنتی، تانک باد به دلیل حجم کوچک‌تر و وزن سبک‌تر، به ‌عنوان یک گزینه بهتر در محیط‌‌هایی کاری که محدودیت فضا دارند مطرح است. علاوه بر این، تانک باد معمولاً هزینه کمتری نسبت به تجهیزات سنتی دارد و به دلیل اینکه از انرژی پایین‌تری استفاده می‌کند، هزینه کمتری برای تأمین انرژی دارد. در ادامه این مقاله با مشخصات ویژه این مخازن بیشتر آشنا خواهید شد.

مخزن باد چیست؟

از مخازن بادیی برای نگهداری بادی کمپرسورهای صنعتی در فشار بالا استفاده می‌شود. مخزن باد به‌صورت ویژه‌ای طراحی و ساخته می‌شوند تا بتوانند فشار بالای باد را تحمل کنند. برای این منظور، این مخازن از چندین لایه ورق فولادی ساخته می‌شوند و توانایی تحمل فشارهای بالا، یکی از مهمترین ویژگی‌های این مخازن است. مخازن باد می‌توانند باد را با فشار بسیار بالا در خود نگه دارند و در مواقعی که لازم است آن را آزاد کنند؛ بنابراین، مخازن هوا یکی از اجزای مهم سیستم‌های کمپرسورهای صنعتی هستند که در صنایع مختلف استفاده می‌شوند.

عملکرد مخزن بادی

مخزن هوا یکی از مهمترین قطعات در کارخانه‌ها، صنایع و نیمه‌صنعتی‌ها است که برای نگهداری هوا با فشار بالا به کار می‌رود. این مخزن‌ها در صنایع مختلفی مانند داروسازی، صنایع شیمیایی، هوافضا، پلاستیک‌سازی، نساجی و لاستیک‌سازی استفاده می‌شوند. یکی از دلایل استفاده از مخزن هوا، جلوگیری از هدررفتن انرژی و افزایش بازدهی کمپرسورهای صنعتی است. با ذخیره باد در خود، مخزن توانایی بالابردن کمپرسور را دارد و در پیشگیری‌کردن از روشن و خاموش‌شدن مکرر کمپرسور می‌تواند مؤثر باشد. استفاده از مخزن هوا می‌تواند به کاهش نوسانات فشار کمک کرده و فرایند را به طور قابل‌توجهی پایدارتر کند. افزایش کنترل بر فرایند نیز از دیگر مزایای این روش است.

 

 

 

انواع مخزن هوا

مخزن هوا در سه نوع ایستاده، افقی و خوابیده و با حجم و ظرفیت‌های مختلفی ساخته می‌شود. میزان فشاری که مخزن می‌تواند تحمل کند با میزان تحمل فشار مخزن دیگر فرق می‌کند. به همین دلیل، استفاده از مخزن مناسب برای هر کمپرسور بسیار مهم است تا عملکرد درست کمپرسور تضمین شود. در غیر این صورت، ممکن است مخزن نتیجه عکس بدهد.

کاربردها

مخزن هوا یکی از تجهیزات مورداستفاده در واحدهای صنعتی و نیمه‌صنعتی است و کاربردهای خاص خود را دارد. یکی از ویژگی‌های مهم مخزن هوا، قابلیت نگه‌داری هوای داخل شبکه هوا با فشار بالا در خود است. این خاصیت باعث می‌شود تا مخزن هوا بتواند باعث کارکرد صحیح کمپرسور شود. البته به یاد داشته باشید که یک مخزن تنها زمانی به‌درستی عمل می‌کند که با کمپرسور مناسبی انتخاب شده باشد. در غیر این صورت، ممکن است نتایج معکوس به دست آید. یکی دیگر از ویژگی‌های مخزن هوا، توانایی نگه‌داری فشار هوا در کل شبکه است. این به معنای کاهش فشار ورودی به کمپرسور است که باعث بالابردن عمر و عملکرد صحیح آن می‌شود. به‌عبارت‌دیگر، استفاده از مخزن هوا باعث بهبود کارایی و عمر مفید کمپرسور می‌شود.

 

مخزن باد

مزایای

استفاده از مخزن هوا دارای مزایای بسیار زیاد و با ارزشی است. برای همین، مهندسین مربوطه همیشه پیشنهاد می‌دهند که در کنار کمپرسور هوا از مخزن نیز استفاده شود. برخی از مخازن هوا به‌صورت سر هم با کمپرسور مونتاژ می‌شوند، اما مخازنی که در این کمپرسورها قرار داده می‌شوند، ظرفیت و تحمل فشار بسیار کمی دارند؛ بنابراین، اگر می‌خواهید از مزایای مخزن به بهترین شکل ممکن بهره‌مند شوید، ابتدا باید به مشخصات کمپرسور خود توجه کنید. بعضی از مزایای استفاده از مخزن هوا عبارتند از:

  • کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری کمپرسور: نصب مخزن هوا باعث کاهش فشار و سالم ماندن کمپرسور می‌شود، بنابراین می‌توانید از هزینه‌های بسیار بالای تعمیر و نگهداری کمپرسور تا حد زیادی صرفه‌جویی کنید.
  • افزایش ایمنی: فشار وارد شده به کمپرسور با نصب مخزن هوا بسیار کمتر خواهد بود که باعث افزایش ایمنی در فرایند کار کمپرسور می‌گردد و می‌تواند از به‌وجودآمدن خسارت‌های جانبی جلوگیری کند.
  • تبدیل هوای داغ به هوای سرد: سطح مقطع در مخازن هوا زیاد است و فشار وارد شده از سوی کمپرسور در این مخازن به‌سرعت سرد می‌شود؛ بنابراین، می‌توان با صرف کم‌ترین انرژی، هوای داغ را به هوای سرد تبدیل کرد.
  • افزایش قدرت کمپرسور: مخازن هوا می‌توانند باعث افزایش قدرت کمپرسور در زمان اوج مصرف شوند. در واقع، با استفاده از مخازن هوا، می‌توان از افزایش قدرت کمپرسور در زمان اوج مصرف بهره برد.

مخزن استاندارد هوای فشرده

نگهداری از مخزن هوا

نحوه نگهداری از مخازن هوا بسیار مهم است تا طول عمر آن‌ها افزایش یابد و هزینه‌های تعمیر آن‌ها کاهش یابد. در اینجا چند نکته برای نگهداری صحیح از مخازن هوا آورده شده است که می‌توانند با رعایت آن‌ها، طول عمر مخزن را به‌صورت قابل‌توجهی افزایش دهند.

1. برای بهبود عملکرد کمپرسور هوا در زمان اوج مصرف، بهتر است سیستم شبکه هوا و کمپرسور هوا به رطوبت‌گیرها یا ضد رطوبت‌ها مجهز شوند، این ایمن‌سازی شامل میکروفیلتر و درایر است.

2. برای حفظ طول عمر مخزن هوا و کاهش هزینه‌های تعمیر، نگهداری صحیح آن بسیار مهم است؛ بنابراین، داخل مخزن باید هر مدتی به‌صورت کامل بررسی شود و در صورت نیاز، رنگ اپوکسی درون مخزن تمدید شود.

3. بررسی و تعمیر جوش‌ها می‌تواند به افزایش عمر مفید مخزن هوا کمک کند.

4. برای قراردادن مخزن هوا، بهتر است فاصله مناسبی از کمپرسور هوا را رعایت کرده و محل قرارگیری مخزن را در معرض نور خورشید قرار ندهید. همچنین، محل مخزن بهتر است خنک باشد.

5. سوپاپ‌ها و فشارسنج‌ها به‌صورت دوره‌ای مورد بررسی و بازرسی قرار گیرند. این اقدام می‌تواند از وقوع مشکلاتی مانند نشتی و خرابی جلوگیری کند و عمر مفید مخزن هوا را افزایش دهد.

خرید مخزن هوا

تولید مخازن هوا، در داخل و خارج از کشور، توسط شرکت‌ها و کارخانه‌های مختلفی صورت می‌گیرد. بااین‌حال، همه این مخازن، نمی‌توانند استانداردهای لازم برای کارکرد مطمئن و ایمنی را داشته باشند؛ بنابراین، خریداران باید به این نکته حساس باشند که از کدام شرکت، مخزن هوا را تهیه کنند.

برای خرید مخازن هوا، بهتر است به شرکت‌هایی مراجعه کنید که تجربه بالایی در ساخت وسایل صنعتی دارند. همچنین، شرکت‌هایی که ضمانت‌نامه معتبر و خدمات پس از فروش مطمئنی را ارائه می‌دهند، اولویت بیشتری برای خریداران دارند. با خرید از این شرکت‌ها، نگرانی در خصوص سرویس‌دهی و تعمیر تجهیزات صنعتی، برطرف می‌شود.

 

بنابراین، در خرید مخازن هوا، بهتر است به مخزن سازی‌ها و شرکت‌هایی مراجعه کنید که باتجربه کاری بالا استانداردهای کیفیتی در ساخت مخازن هوا را رعایت می‌کنند و ارائه‌دهنده خدمات پس از فروش و ضمانت‌نامه معتبر هستند. این رویکرد، به شما در خرید مخازن هوا، کمک می‌کند تا تجهیزات صنعتی خود را به‌صورت مطمئن و باکیفیت بالا تهیه کنید.


  •  
    تاریخ: 1402/01/22
  •  
    نویسنده: گروه تولیدی هواسازان نوین