درباره ما

شرکت مخزن سازی هواسازان نوین با افتخار خدمات خود را برای شما عزیزان عرضه داشته ودر این راستا تقاضای همکاری دارد

تماس با ما

مطالب

مخزن کمپرسور چیست؟

مخزن کمپرسور مخزنی است که همراه کمپرسورهای صنعتی نصب می شود و کاربردهای خاص خود را دارد. این مخزن برای کمپرسور مزیت های فراوانی به همراه دارد. به همین دلیل در اکثر مواقع هنگام راه اندازی کمپرسور به نصب مخزن نیز می پردازند. مخزن از آن تجهیزاتی است که به وفور در کارخانه جات و کارگاه‌های مختلف یافت می شود. مخزن انواع متنوع و ویژگی های مختلفی دارد که باعث استفاده مداوم از این وسیله شده است. در ادامه می خواهیم به ذکر اطلاعاتی در مورد مخزن کمپرسور و اهمیت استفاده از آن بپردازیم.

مخزن کمپرسور و کاربرد آن

مخزن کمپرسور

مخزن کمپرسور مخزنی است که برای عملکرد بهتر کمپرسور برای آن نصب می شود. مخازن مختلف وظیفه دارند تا سیالاتی همانند گاز و مایع را در خود نگه دارند. این مخزن نیز دقیقاً وظیفه دارد که گاز و هوای موجود در کمپرسور را در خود ذخیره کند تا در مواقع لازم از آن استفاده شود.

به مخزن کمپرسور مخزن باد، مخزن هوا، مخزن هوای فشرده و مخزن پمپ باد نیز گفته می شود. در واقع تمام این مخازن یکی هستند و کار مشخصی را انجام می دهند. مخزن کمپرسور می تواند باد و هوای متراکم شده توسط کمپرسور را در مدت طولانی و با فشار بسیار بالا در خود نگه دارد. این مخازن از ورق های فلزی بسیار محکمی ساخته می شوند. به همین دلیل توانایی تحمل فشار بالایی را دارند. مخازن مخصوص کمپرسور در هر صنعتی که در آن از کمپرسور استفاده شود کاربرد دارند. صنایعی مانند هوافضا، داروسازی، تولید مواد شیمیایی، تولید برق، صنایع گازی، پتروشیمی، پالایشگاه، تولید پلاستیک، لاستیک سازی، تولید قطعات صنعتی و ... .

انواع مخزن کمپرسور کدم‌اند؟

 

انواع مخزن کمپرسور

مخزن کمپرسور در انواع متنوعی تولید شده است. به همین دلیل چه در صنایع کوچک و چه در صنایع بزرگ به صورت کاملاً بهینه قابل استفاده هستند. این مخازن می توانند با انواع کمپرسورها همخوانی داشته باشند. مخازن مختلف بر اساس ویژگی هایی همانند شکل، تحمل بار و ظرفیت خود دسته بندی می شوند. به صورت کلی مخزن ها از 250 لیتر تا 10000 لیتر گنجایش دارند. یعنی در ظرفیت های مختلفی تولید می شوند تا بتوانند پاسخگوی همه‌ نیازها باشند. شکل مخازن کمپرسور هم به انواع ایستاده و خوابیده تقسیم می شود. کمپرسورهای سیلندر پیستونی می توانند از هر دو نوع مخزن بهره ببرند. اما کمپرسورهای اسکروال بسیار قوی تر هستند بنابراین از مخازن ایستاده ظرفیت بالا برای آن ها استفاده می شود. مخزن کمپرسور از لحاظ تحمل فشار به سه دسته تقسیم می شوند.

•         دسته اول مخازن نرمال هستند که تحمل فشار هوا را از 7 بار تا 10 بار دارند. این مخازن برای کمپرسورهایی مناسب هستند که بسیار قوی نیستند و فشار هوای کمی دارند.

•         دسته دوم مخازن فشرده هستند که تحمل فشار هوا تا 18 بار را دارند. از این مخازن برای کمپرسورهایی استفاده می شود که قوی هستند و هوا را با فشار بیشتری وارد مخزن می کنند.

•         دسته سوم به مخازن فشار قوی شناخته می شوند. این مخازن می توانند فشارهای بالای 30 بار را به راحتی تحمل کنند. به دلیل فشار بالا در این مخازن، ایمنی آن ها بسیار مهم است.

یک مخزن باکیفیت باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

مخزن کمپرسور باید دارای استانداردهای مشخص جهانی باشد تا بتواند ایمنی و کارکرد لازم را داشته باشد. در غیر این صورت مخزن به وسیله ای بسیار خطرناک در تأسیسات تبدیل می شود. به همین دلیل تست های فراوانی از مخازن هوا گرفته می شود تا استانداردهای آن مشخص شوند. با دانستن این ویژگی ها می توانید خرید بسیار خوبی داشته باشید. در ادامه به ویژگی هایی می پردازیم که یک مخزن باکیفیت و استاندارد باید داشته باشد.

•         مخزن مورد نظر باید دارای استانداردهای ASME آمریکا باشد تا ایمنی لازم را داشته باشد.

•         ظرفیت مخزن باید با ظرفیت کمپرسور همخوانی داشته باشد.

•         بدنه مخزن باید از ورق های فلزی ضخیم ساخته شود تا بتواند در برابر فشار زیاد هوا مقاومت داشته باشد.

•         هم لایه بیرونی و هم لایه درونی مخزن کمپرسور باید توسط رنگ اپوکسی 150 میکرونی پوشیده شود. لایه اپوکسی مانع از زنگ زدگی و پوشیدگی بدنه مخزن می شود و طول عمر آن را افزایش می دهد.

•         اگر ظرفیت مخزن بیش از 1000 لیتر باشد باید برای آن منهول نصب شود.

•         جوشکاری مخزن باید از نوع زیر پودری باشد. جوشکاری نادرست مخزن می تواند در عملکرد آن مشکل ایجاد کند.

•         تست هایی از جمله تست هیدرو استاتیک، تست ایکس ری، تست پی تی، تست یو تی و ... از مخزن کمپرسور گرفته می شود. مخزن استاندارد باید بتواند از فیلتر تمامی این تست ها رد شود.

نگهداری صحیح از این مخزن

نگهداری صحیح از مخزن کمپرسور

بسیاری از افرادی که مخزن کمپرسور را خریداری می کنند در مورد نحوه صحیح استفاده از آن نمی دانند. در این بخش می خواهیم به نکاتی بپردازیم که با رعایت آن ها می توانید طول عمر مخزن را افزایش دهید.

•         جوشکاری مخزن مرتباً چک شوند.

•         سلامت سوپاپ و مانومتر مرتباً بررسی شود.

•         از رنگ اپوکسی در تمام بدنه استفاده شده باشد.

•         به موقع جهت خالی کردن آب درون مخزن اقدام کنید.

•         مخزن به صورت دوره ای توسط کارشناس مربوطه بررسی شود تا ایرادات آن به موقع بررسی شوند.

•         مخزن را در محیط های گرم و در معرض نور خورشید قرار ندهید.

قیمت انواع مخزن کمپرسور

قیمت مخزن کمپرسور به تحمل فشار، ظرفیت، ضخامت بدنه و ... بستگی دارد. همچنین شرکت و کشور سازنده مخزن تأثیر زیادی در مخزن دارند. هر چه تحمل بار و ظرفیت مخزن بیشتر باشد، سایز مخزن افزایش پیدا می کند. در نتیجه قیمت آن هم بالاتر می رود. مخزن هایی که ضخامت بدنه زیادی دارند، ورق های فلزی زیادی برای تولید آن ها به کار رفته است و ایمن تر هستند. بنابراین قیمت آن ها بیشتر از انواع کم ضخامت است. مخازنی که توسط شرکت های معتبر خارجی تولید می شوند از قیمت بسیار بیشتری از مخازن تولید داخل برخوردار هستند. هر چند که مخازن تولید داخل نیز کیفیت بسیار خوبی دارند. به دلیل نوسانات بازار نمی توان قیمت مشخصی برای مخزن کمپرسور ارائه کرد اما بهتر است که بودجه مناسبی برای خرید آن ها اختصاص داده شود.

 

 

 


  •  
    تاریخ: 1401/08/08
  •  
    نویسنده: گروه تولیدی هواسازان نوین